La lëigua lumbärda a scola. E l’emilian?

In Lumbardia la lëigua lumbärda l’é dré a dvintä una question seria. Prima roba, l’amministrassion regiunäla l’é a dré a ricunùss al lumbärd cmé la lëigua ufficiäla dla Region. E pò la völ propri fäg imparä ai ragass ad la scòla elementära un po’ dal dialëtt dal lumbärd dal post in dua i stan. E vist ca la Region la pöl mia decid i prugramma e il matterii da stüdiä, j’amministratur i han pinsä da tirä föra di sòd par fäg ascriv puesìi e canson sia ai ragass che a j’artista. Donca dòp ca al stät italian l’ha cassä il lëigui regiunäli föra dala pòrta, eccu che al lumbärd al vegna dëitar dala finestra. Pò la Region l’aiütarà anca j’üniversitä ch’ i vuran stüdia e fä stüdia al lumbärd.

Insumma, in Lumbardia la lëigua regiunäla la lasarà lé da vess admè la manera par cuntä dil barśalëtt vulgär, p’r insültä la gint, par dä di num a quälcadoi quand t’é nech o par bias’ciümä: l’é la manera da guardä il radiś d’una civiltä ca la siguita a ‘ndä inans sëisa ricurdäs d’in dua la vegna. L’é un elemëit identitäri. A sarìss mia bel se un dé anca l’Emilia Rumagna la fes l’istess cun ‘l piaśintëi e tüt i dialët d’ l’emilian e dal rumagnö?

Giurnäi e television i n’han mia parlä a bota, i han scritt e ditt quäśi gnint. Magäri parché a quälcadoi a g’ sa mia cär, magäri parché quälcadoi al g’ha pagüra ca di ätar i g’ van a dré. L’ünica roba ca la Rai l’é stä bona da fä l’é un servisi ala mattëina p’r intervistä un sëidic bargamasch ad la Lega, dmandäg da cantä Fratelli d’Italia e ricurdä ca par quälcadoi ‘l dialëtt (e däi cun’l dialëtt!!!) l’é una barrera contra j’immigrä (???). Ätra dmanda inteligìinta l’è: “Al lumbärd i g’han d’imparäl anca j’islamich?”. Mia i stranier, j’islamich. Tant cmé sa la religion la gh’intres quälcos cun cul discurs ché… Al titul da servisi a l’é “Lumbard – Noio volevam savuar”, cmé in cul film ad Totò: insuma, tant cmé dì ca mantign la lëigua regiunäla al fa rid. Menu mäl ca ‘l suciolug e scritur Claudio Risè l’ha scrit un bel articul in s’al Giornale ad Milan. Av cunsiglium da leśal.

Advertisements

2 Comments

  1. Mio commento ma non so come inviarlo

    Non male (scrivo in italiano che mi risulta più facile) ma anche noi nel piacentino abbiamo vari dialetti, io sono della Val Nure e tu/lei…. non si direbbe da come scrivi: ad es. tu scrivi lumbard ma in Val Nure si dice lumberd. Non voglio dilungarmi troppo ma ora anche il nostro dialento ha la tendenza di italianizzarsi ad es. ora tutti dicono AUTISTA mentre andrebbe detto SOFOR che è una parola francese e si scrive “chauffeur” ma si pronuncia sofor (se così si scrive).

    ________________________________

    Rispondi

  2. ciao giulio, per prima cosa grazie per il commento. guarda bene, qui non c’è scritto lumbard, ma lumbärd con due puntini (dieresi) sulla a. quei due puntini indicano un suono “turbato”, proprio il suono che evidenzi tu: una vocale molto aperta che sta tra una e aperta ed una a, quindi è coerente con la pronuncia che hai indicato tu per la val nure fino a metà valle, metà della val trebbia, carpaneto, gropparello, pontenure e la città di piacenza. l’uso di questa a con la dieresi è in linea con le forme ortografiche del piacentino impiegate dalla seconda metà del novecento, aggiornate con l’ortografia piacentina unificata (che permette di trascrivere tutti i dialetti, quello di coli come quello di castelvetro, quello di bobbio come quello di piacenza) e recentemente perfezionate nel prontuario ortografico piacentino che puoi trovare in qualche libreria.
    hai ragione, molti termini autentici si sono persi. sofor veniva al francese, come un altro termine che mi viene in mente in questo momento: gudron. oggi dicono tutti catram e se dici gudron magari ti rispondono che ti sei inventato quella parola.
    torna a leggerci, ciao!

    Rispondi

Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...